Terwijl de restauratie van het unieke tongewelf net van start is, werd Stichting Grote Kerk Naarden op 13 december 2024 verrast met een cheque ter waarde van 400.000 euro van de VriendenLoterij voor de nieuwe bezoekersbeleving.

Directeur Ellen Snoep: “Wat een geweldige verrassing ontvingen wij van de VriendenLoterij! Dankzij deze bijdrage kunnen wij onze droom realiseren om een nieuwe bezoekersbeleving te ontwikkelen, waar jong en oud van kan genieten. We kunnen niet wachten om de bijzondere verhalen van ons eeuwenoude monument voor bezoekers beleefbaar te maken. Heel veel dank aan de deelnemers van de VriendenLoterij voor het mogelijk maken hiervan.”

Drie nieuwe presentaties
Om meer bezoekers te trekken worden drie nieuwe presentaties ontwikkeld. Zo maakt de bezoeker straks een tijdreis door de geschiedenis van de kerk zoals de brand in het kerkgebouw en de belegering van de vestingstad. Ruimtes worden onder meer door middel van 3D-audio tot leven gebracht. Zo staat de bezoeker midden in de geluiden van de middeleeuwen en zal natuurlijk ook de Matthäus-Passion klinken. Tot slot ontdekt de bezoeker het gerestaureerde tongewelf, met informatie over de gebruikte materialen en hoe de interpretatie ervan over de afgelopen vijf eeuwen veranderde. Stichting Grote Kerk Naarden wil in de zomer van 2025 de eerste van de nieuwe presentaties openen voor publiek.

Jonne Arnoldussen, managing director VriendenLoterij: “De Grote Kerk is een belangrijk historisch en cultureel monument. Het is fantastisch dat we dankzij onze deelnemers kunnen bijdragen aan de toegankelijkheid en beleving ervan. Met deze nieuwe presentaties ervaren bezoekers straks op een interactieve manier de rijke geschiedenis van het gebouw. We hopen dat de nieuwe presentatie een groot publiek zal inspireren.”

Over de VriendenLoterij
De VriendenLoterij steunt organisaties die de wereld mooier, leuker of plezieriger maken door zich in te zetten voor cultuur, sport en welzijn. Bijvoorbeeld de musea en monumenten in de buurt of de plaatselijke sportvereniging. Deelnemers kunnen zelf kiezen voor welk goed doel zij meespelen en maken ieder uur kans op mooie prijzen. Minimaal 40% van de inleg gaat naar 61 culturele partners en ruim 3.700 goede doelen, clubs en verenigingen. Dankzij de deelnemers schonk de VriendenLoterij sinds 1989 in totaal al ruim € 2,2 miljard.

400.000 euro van de VriendenLoterij voor Grote Kerk Naarden